FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Terdapat
dua faktor yang utama atau dipanggil sebagai dominan yang mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak iaitu faktor baka dan faktor persekitaran.
Faktor baka
Baka
atau dikenali juga sebagai keturunan merupakan ciri-ciri perwarisan yang dibawa
oleh ibu bapa kepada anak-anak.Ciri-ciri yang ada adalah seperti warna kulit,
saiz fizikal, warna mata dan lain-lain. Ini dibuktikan melalui kajian ahli-ahli
psikologi seperti Arnold Gesell bahawa tidak ada dua orang individu mempunyai
kadar perkembangan yang sama. Kesemua ciri-ciri ini melengkapkan kesempurnaan
seseorang individu itu.Ibu bapa menurunkan baka ini kepada anak-anak mereka
melalui gen-gen.
Pengaruh
genetik atau faktor baka dikenali sebagai gen dimana ianya terdiri daripada
nukleoprotein yang menentukan baka atau ciri keturunan. Ianya terletak di lokus
tertentu pada kromosom, iaitu sejenis benda seni yang berbentuk panjang
didapati dalam nukleus sel sperma (jantan) dan juga sel ovum (betina).Mengikut
kajian para pengkaji, kromosom ini mengandungi bahan DNA dan RNA kemudian
masing-masing membawa gen-gen yang mengandungi sifat-sifat baka.Bagi individu
yang normal, kebiasaannya mempunyai 23 pasangan kromosom. Kemudian, semasa
proses persenyawaan iaitu percantuman sel, sperma (gamet jantan) dengan sel
ovum (gamet betina) bercantum membentuk zigot yang mula mendapat 23 kromosom
daripada ibu bapa masing-masing. Untuk itu, proses pertukaran di antara
kromosom daripada ibu dan bapa berlaku hingga menjadi ciri-ciri baka tersendiri
yang akan diwarisi oleh bayi yang akan dilahirkan nanti.
Menurut Sheldon
(1985),ciri personaliti seseorang adalah berkaitan rapat dengan bentuk tubuh
badannya.Beliau menggolongkan bentuk tubuh badan manusia dalam tiga kategori,iaitu
endomorf,mesomorf dan ektomorf,yang berkaitan dengan
ciri-ciri personaliti yang berkenaan.
Jenis Bentuk Badan
|
Rupa Bentuk Badan
|
Ciri-Ciri Personaliti
|
Endomorf
|
Bulat dan lembut
|
TraitViscerotonia:suka bergaul,cepat
mesra,berlega,mengendur
|
Mesomorf
|
Otot-otot kuat,berkemahiran,psikomotor
|
Trait Somatotonia:tegas,agresif,suka
riadah,sedia menghadapi cabaran
|
Ektomorf
|
Kurus dan tinggi
|
Trait Cerebrotonia:tidak suka
bergaul,introvert,tidak suka aktiviti fizikal
|
Saiz badan adalah penetu keupayaan seseorang
untuk melakukan sesuatu kerja.Keupayaan seseorang melakukan kerja akan membawa
nilai prestij kepada diri seseorang.
Kebiasaannya baka yang baik adalah bermula daripada kesihatan
ibu dan bapa yang sihat dan baik.Menurut hasil kajian ahli-ahli psikologi seperti
Galton (1865), Goddard (1890), Newman (1937) dan Shieldon (1962) setiap
individu mempunyai kecerdasan dan kebolehan intelek yang berbeza.Kajian
ahli-ahli psikologi sering mengaitkan perbezaan kecerdasan individu dengan
kecerdasan ibu bapa mereka.
Oleh
itu, kesihatan ibu bapa sama ada dari segi mental mahupun fizikal amat penting
bagi menjamin perkembangan bayi yang normal dan sihat. Sebagai contoh, ibu yang
sedang mengandung hendaklah menjaga pemakanan serta mengamalkan cara pemakanan
yang sihat. Hal ini kerana ibu akan berkongsi makanan tersebut dengan bayi yang
masih di peringkat prenatal. Sehubungan dengan itu, ibu ditegah untuk melakukan
perkara yang boleh menjejaskan kandungan dan digalakkan minum minuman yang
menyihatkan seperti susu dan sebagainya.
Walau
bagaimanapun, kadang- kadang umur ibu juga merupakan salah satu faktor
pertumbuhan dan pekembangan kanak-kanak itu mengalami masalah.Contoh ini juga
merangkumi kepada faktor baka. Bagi ibu yang mengandung berusia lebih daripada
40 tahun berkemungkinan besar akan melahirkan bayi Sindrown Down. Hal ini
kerana, penyakit ibu turut akan mempengaruhi anak yang bakal dilahirkan. Bayi
yang mereka lahirkan itu akan berpotensi untuk abnormal berbanding ibu yang
sihat. Usia ibu yang lanjut akan
menyebabkan mengalami keguguran akibat pembentukan janin yang kurang
sempurna.
Tambahan
pula, gen bapa juga memainkan peranan penting dalam perkembangan kanak-kanak.
Sperma yang sihat akan bergabung dengan ovum sekiranya kesihatan bapa itu
terjamin. Jika didapati sperma yang disenyawakan itu mempunyai penyakit atau
kuman seperti HIV, maka anak yang dilahirkan adalah berisiko untuk menghidap
penyakit berbahaya seperti itu.Maka, faktor baka daripada ibu dan bapa amat
penting dalam menjamin kesihatan anak yang baik kelak.
Faktor persekitaran
Faktor
kedua pula ialah persekitaran atau nurture. Faktor ini merujuk kepada keadaan
semasa proses perkembangan kanak-kanak. Ini termasuklah pengalaman sebelum dan
selepas lahir. Keadaan sebelum lahir merujuk kepada corak pemakanan, gaya hidup
dan kesihatan si ibu. Keadaan selepas lahir pula adalah dipengaruhi oleh cara
pemakanan, sosio ekonomi, tahap pendidikan, keluarga, rakan-rakan, ibadat,
media dan persekitaran dunia.
Mengikut
teori Ekologi Bronfenbrenner (1979,1989), menjelaskan bahawa perkembangan
kanak-kanak merangkumi lima jenis sistem ekologi iaitu mikrosistem, mesosistem,
ekosistem, makrosistem, dan kronosistem. Menurut Bronfenbrenner, kelima-lima
sistem ekologi ini adalah mempengaruhi perkembangan kanak-kanak.
Mikrosistem
merujuk kepada persekitaran terdekat dimana kanak-kanak lebih banyak
menghabiskan masa dan interaksi secara langsung di dalam persekitaran
itu.Sebagai contoh hubungan interaksi secara langsung antara kanak-kanak dengan
ibu bapa, guru dan rakan-rakan.Orang-orang dalam mikrosistem ini memainkan
peranan yang tidak kurang penting di dalam perkembangan kanak-kanak.
Mesosistem
pula merujuk kepada kaitan antara perhubungan dengan 2 mikrosistem. Hal ini
bermaksud satu mikrosistem boleh mempengaruhi interaksi dengan mikrosistem yang
lain. Misalnya keadaan yang berlaku di rumah boleh mempengaruhi sikap atau
tingkah-laku di sekolah dan sebaliknya.Mengikut Bronfenbenner juga, kanak-kanak
yang diberikan galakan untuk berinteraksi dan berkomunikasi dalam mesosistem
ini menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada kanak-kanak yang kekurangan
peluang.
Ekosistem
merupakan pengalaman dengan persekitaran yang tidak melibatkan kanak-kanak
secara langsung tetapi keputusan yang diambil dalam persekitaran tersebut
memberi kesan kepada kanak-kanak tersebut.Misalnya sekolah dengan pasar
raya.Kaedah pengurusan, kemudahan dan peraturan-peraturan yang dikuatkuasa oleh
tempat membeli belah secara tidak langsung mempengaruhi perkembangan sosial
kanak-kanak tersebut.
Makrosistem
pula adalah perkembangan individu yang melibatkan norma-norma, nilai dan amalan
masyarakat itu sendiri. Misalnya dalam sesetengah masyarakat, peranan jantina
dititikberatkan (Santrock,2008). Di sesetengah negara, kaum lelaki diberi
peranan yang lebih dominan dimana mereka diberi peluang pelajaran dan
pekerjaan-pekerjaan yang penting.
Kronosistem
pula melibatkan perubahan perkembangan dalam suatu tempoh masa.Sebagai contoh
situasi kanak-kanak hari ini lebih berfokus kepada permainan-permainan komputer
jika dibanding dengan kanak-kanak pada zaman dahulu kala yang lebih gemar
bermain di persekitaran rumah.
Secara
keseluruhannya, kelima-lima aspek ini adalah saling berinteraksi antara satu
sama lain. Setiap unsur-unsur ini mempengaruhi perkembangan individu, maka
setiap individu pasti mempunyai tahap perkembangan yang berbeza-beza.
mohon sertakan sumber rujukaan dilain waktu sekiranya berkelapangan
ReplyDelete