·
Mikro bermaksud kecil atau halus
·
Merupakan aktiviti
latihan pengajaran sebelum sesi sebenar pengajaran di bilik darjah
·
Memberi fokus /
tumpuan kepada bahagian-bahagian kecil tertentu yang apabila digabungkan
kesemuanya akan menjadi satu pengajaran yang lengkap
·
Terdapat lapan kemahiran yang
perlu dikuasai dalam pengajaran mikro
·
Masa untuk mengajar sesuatu kemahiran
: antara 5 – 10 minit
·
Bilangan murid : 5 - 10 orang ( rakan pelatih )
sahaja
·
Rakan pelajar
memainkan peranan penting : sebagai murid dan pemerhati (
untuk menilai kekuatan dan kelemahan “guru” semasa sesi p&p
berlangsung dan seterusnya memberi komen membina )
·
Segala aktiviti akan
dilihat untuk menilai sama ada sesuatu kemahiran yang dipraktikkan itu memenuhi
konsepnya atau tidak ( oleh guru sendiri melalui sesi refleksi, rakan-rakan
pemerhati dan pensyarah pembimbing )
·
Tujuan Pengajaran Mikro:
-Mempraktikkan setiap
pengajaran dalam satu situasi terancang dan dipermudahkan
- Mempelajari teknik
p&p dalam keadaan yang tenang, mudah dan kurang kompleks
- Mengamalkan teori p&p yang baru
dipelajari
- Mengurangkan masalah
berbanding dengan pengajaran biasa di sekolah
-Mengkaji sendiri
kelemahan-kelemahan dan kesilapan yang dilakukan dalam sesi pengajaran
-Membina kemahiran
guru yang berkaitan dengan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah
- Melakukan
perbincangan selepas sesi pengajaran bagi mengenal pasti kelemahan dan
kesalahan dan seterusnya membaikinya
- Meningkatkan
keyakinan diri untuk menghadapi pengajaran yang sebenar di kelas
1.
Kemahiran-Kemahiran Asas Pengajaran
Mikro
Kemahiran Set Induksi
Kemahiran Variasi
Pelbagai Rangsangan
Kemahiran Menerang
Kemahiran Menyoal
Kemahiran Penggunaan
Papan Tulis
Kemahiran Penggunaan
Bahan Bantu Mengajar
Kemahiran Peneguhan
Kemahiran Penutup


Senarai Semak Komponen Kemahiran
Variasi Rangsangan
Komponen-komponen Variasi
|
Catatan
|
Rangsangan
|
|
Perubahan Pergerakan Guru
|
|
|
|
Perubahan pergerakan anggota badan
|
|
guru
|
|
|
|
Perubahan nada suara bacaan
|
|
|
|
Perubahan fokus deria murid
|
|
|
|
Perubahan interaksi lisan guru
|
|
|
|
Perubahan pergerakan fizikal murid
|
|
|
|
Objektif
|
|
Memusatkan perhatian murid
|
|
|
|
Mengekalkan perhatian murid dalam
|
|
pengajaran
|
|
Melibatkan murid
secara aktif dalam
|
|
aktiviti pembelajaran
|
|
Memberikan peluang
kepada murid
|
|
menggunakan deria untuk mengikuti
|
|
aktiviti pembelajaran
|
|
Meningkatkan naluri ingin tahu murid
|
|
dalam aktiviti yang dilaksanakan
|
|
Membuka peluang murid menikmati
|
|
kepelbagaian aktiviti
|
|
Mewujudkan suasana pengajaran dan
|
|
pembelajaran yang menyeronokkan
|
|


Senarai Semak Komponen Kemahiran
Penyoalan
Komponen Kemahiran
Penyoalan
|
Catatan
|
|
|
Pembentukan
|
Jelas
|
|
|
|
|
|
|
soalan
|
Tepat
|
|
|
|
Ringkas
|
|
|
|
|
|
|
|
Soalan ditumpukan pada satu
|
|
|
Fokus
|
idea
|
|
|
(tunggal)
|
Soalan konvergen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Soalan ditumpukan pada
|
|
|
Fokus
|
lebih daripada satu idea
|
|
|
|
|
|
|
(pelbagai)
|
Soalan divergen
|
|
|
|
|
|
|
Sebaran
|
Ditaburkan kepada seluruh
|
|
|
|
kelas
|
|
|
Hentian
|
Beri masa murid fikirkan
|
|
|
|
jawapan
|
|
|
|
Beri pujian
|
|
|
Melayan
|
|
|
|
Lengkapkan jawapan
|
|
|
|
jawapan
|
|
|
|
|
Baiki jawapan
|
|
|
|
|
|
|
Memberi
|
Pandu dengan petunjuk
|
|
|
petunjuk
|
jawapan
|
|
|
jawapan
|
|
|
|
Mencungkil
|
Soalan bersiri / berangkai
|
|
|
fikiran
|
|
|
|


Komponen Kemahiran
Penggunaan Papan Tulis
|
Catatan
|
|
|
|
Saiz tulisan yang sesuai
|
|
|
Kejelasan
|
|
|
|
Tulisan kemas dan tepat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gambarajah jelas dan ringkas
|
|
|
|
|
|
|
|
Penggunaan ruang bagi tulisan
|
|
|
|
dan rajah sesuai dan seimbang
|
|
|
Susunan / Layout
|
|
|
|
Susunan dan tulisan dapat dilihat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dengan jelas
|
|
|
|
|
|
|
|
Nota-nota disusun secara
|
|
|
|
sistematik
|
|
|
|
|
|
|
Penonjolan atau
|
Penggunaan warna yang sesuai
|
|
|
penekanan
|
dan menarik
|
|
|
|
|
|
|
|
Berjaya membentuk konsep
|
|
|
Teknik
|
dengan jelas
|
|
|
Memudahkan konsep
atau idea
|
|
|
|
Persembahan
|
yang sukar
|
|
|
|
|
|
|
|
Boleh melibatkan
murid dalam
|
|
|
|
aktiviti pembelajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
Digunakan pada masa sesuai
|
|
|
|
|
|
|



Komponen Kemahiran
Penggunaan Bahan
|
Catatan
|
|
|
|
Bantu Mengajar
|
|
|
|
Memberikan pengukuhan kepada
|
|
|
Prinsip
|
murid
|
|
|
|
Menarik
|
|
|
|
Memberi rangsangan
kepada
|
|
|
|
murid
|
|
|
|
|
|
|
|
Sesuai dengan
objektif / hasil
|
|
|
Kesesuaian
|
pembelajaran
|
|
|
Sesuai dengan isi kandungan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Digunakan pada masa
yang
|
|
|
|
sesuai
|
|
|
|
Menggunakan warna
yang
|
|
|
|
menarik
|
|
|
|
|
|
|
Mencabar
|
Mencetuskan idea
|
|
|
Menggerakkan
aktiviti
|
|
|
|
|
Menjadi bahan soal
jawab
|
|
|
|
Menjadi bahan
perbincangan
|
|
|
|
Timbul rasa ingin tahu
|
|
|
|
|
|
|
Kejelasan
|
Dapat dilihat dengan jelas
|
|
|
|
Dapat didengar dengan jelas
|
|
|
|
|
|
|
|
Maklumat yang dipaparkan jelas
|
|
|
|
|
|
|
|
Maklumat ringkas, padat dan tepat
|
|
|
|
|
|
|
|
Saiz bersesuaian
|
|
|
|
|
|
|
|
Membantu kefahaman
|
|
|
Penggunaan
|
|
|
|
Meningkatkan
kemahiran
|
|
|
|
berfungsi
|
|
|
|
|
Memudahkan
pengajaran dan
|
|
|
|
pembelajaran
|
|
|
|
Menjelaskan fakta
|
|
|
|
|
|
|






No comments:
Post a Comment