Thursday, March 27, 2014

Pengajaran mikro dan senarai semak

  Konsep Pengajaran Mikro

·         Mikro bermaksud kecil atau halus

·         Merupakan aktiviti latihan pengajaran sebelum sesi sebenar pengajaran di bilik darjah

·         Memberi fokus / tumpuan kepada bahagian-bahagian kecil tertentu yang apabila digabungkan kesemuanya akan menjadi satu pengajaran yang lengkap

·         Terdapat lapan kemahiran yang perlu dikuasai dalam pengajaran mikro

·         Masa untuk mengajar sesuatu kemahiran : antara 5 – 10 minit

·         Bilangan murid : 5 - 10 orang ( rakan pelatih ) sahaja

·         Rakan pelajar memainkan peranan penting : sebagai murid dan pemerhati ( untuk menilai kekuatan dan kelemahan “guru” semasa sesi p&p berlangsung dan seterusnya memberi komen membina )

·         Segala aktiviti akan dilihat untuk menilai sama ada sesuatu kemahiran yang dipraktikkan itu memenuhi konsepnya atau tidak ( oleh guru sendiri melalui sesi refleksi, rakan-rakan pemerhati dan pensyarah pembimbing )


·         Tujuan Pengajaran Mikro:
 -Mempraktikkan setiap pengajaran dalam satu situasi terancang dan dipermudahkan 
 -  Mempelajari teknik p&p dalam keadaan yang tenang, mudah dan kurang kompleks
 - Mengamalkan teori p&p yang baru dipelajari
 - Mengurangkan masalah berbanding dengan pengajaran biasa di sekolah
 -Mengkaji sendiri kelemahan-kelemahan dan kesilapan yang dilakukan dalam sesi pengajaran
 -Membina kemahiran guru yang berkaitan dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah

 - Melakukan perbincangan selepas sesi pengajaran bagi mengenal pasti kelemahan dan kesalahan dan seterusnya membaikinya
 - Meningkatkan keyakinan diri untuk menghadapi pengajaran yang sebenar di kelas

1.            Kemahiran-Kemahiran Asas Pengajaran Mikro

Kemahiran Set Induksi

Kemahiran Variasi Pelbagai Rangsangan

Kemahiran Menerang

Kemahiran Menyoal

Kemahiran Penggunaan Papan Tulis

Kemahiran Penggunaan Bahan Bantu Mengajar

Kemahiran Peneguhan

Kemahiran Penutup



Senarai Semak Komponen Kemahiran Set Induksi






Komponen Kemahiran Set Induksi
Catatan





perhatian
Menggunakan nada suara


Menggunakan bahan bantu


mengajar


Menarik
Menggunakan gerak, isyarat,


kontak mata


Menunjukkan satu aktiviti yang


menarik









motivasi
Meningkatkan perasaan ingin tahu


Menggunakan teknik bercerita


Mewujudkan


Mempamerkan satu aktiviti yang


menarik


Melontarkan soalan yang mencabar






Perkaitan
Menyatakan had tugas





Mengemukakan set soalan


berkaitan


Membuat



Menyatakan cara-cara


melaksanakan tugas



Menyatakan aktiviti, tugas atau



projek






Menstruktur
Mengaitkan pengetahuan lepas





Mengemukakan isi pelajaran baru







Mengaitkan peristiwa semasa







Mengaitkan minat dan pengalaman



murid










Senarai Semak Komponen Kemahiran Variasi Rangsangan

Komponen-komponen Variasi
Catatan
Rangsangan

Perubahan Pergerakan Guru



Perubahan pergerakan anggota badan

guru



Perubahan nada suara bacaan



Perubahan fokus deria murid



Perubahan interaksi lisan guru



Perubahan pergerakan fizikal murid



Objektif

Memusatkan perhatian murid



Mengekalkan perhatian murid dalam

pengajaran

Melibatkan murid secara aktif dalam

aktiviti pembelajaran

Memberikan peluang kepada murid

menggunakan deria untuk mengikuti

aktiviti pembelajaran

Meningkatkan naluri ingin tahu murid

dalam aktiviti yang dilaksanakan

Membuka peluang murid menikmati

kepelbagaian aktiviti

Mewujudkan suasana pengajaran dan

pembelajaran yang menyeronokkan






Senarai Semak Komponen Kemahiran Penyoalan

Komponen Kemahiran Penyoalan
Catatan

Pembentukan
Jelas





soalan
Tepat



Ringkas







Soalan ditumpukan pada satu


Fokus
idea


(tunggal)
Soalan konvergen










Soalan ditumpukan pada


Fokus
lebih daripada satu idea





(pelbagai)
Soalan divergen






Sebaran
Ditaburkan kepada seluruh



kelas


Hentian
Beri masa murid fikirkan



jawapan



Beri pujian


Melayan



Lengkapkan jawapan


jawapan




Baiki jawapan






Memberi
Pandu dengan petunjuk


petunjuk
jawapan


jawapan



Mencungkil
Soalan bersiri / berangkai


fikiran








Senarai Semak Komponen Kemahiran Penggunaan Papan Tulis

Komponen Kemahiran Penggunaan Papan Tulis
Catatan


Saiz tulisan yang sesuai


Kejelasan



Tulisan kemas dan tepat







Gambarajah jelas dan ringkas







Penggunaan ruang bagi tulisan



dan rajah sesuai dan seimbang


Susunan / Layout



Susunan dan tulisan dapat dilihat






dengan jelas







Nota-nota disusun secara



sistematik






Penonjolan atau
Penggunaan warna yang sesuai


penekanan
dan menarik







Berjaya membentuk konsep


Teknik
dengan jelas


Memudahkan konsep atau idea


Persembahan
yang sukar







Boleh melibatkan murid dalam



aktiviti pembelajaran







Digunakan pada masa sesuai











Senarai Semak Komponen Kemahiran Penggunaan Bahan Bantu Mengajar

Komponen Kemahiran Penggunaan Bahan
Catatan


Bantu Mengajar



Memberikan pengukuhan kepada


Prinsip
murid



Menarik



Memberi rangsangan kepada



murid







Sesuai dengan objektif / hasil


Kesesuaian
pembelajaran


Sesuai dengan isi kandungan







Digunakan pada masa yang



sesuai



Menggunakan warna yang



menarik






Mencabar
Mencetuskan idea


Menggerakkan aktiviti



Menjadi bahan soal jawab



Menjadi bahan perbincangan



Timbul rasa ingin tahu






Kejelasan
Dapat dilihat dengan jelas



Dapat didengar dengan jelas







Maklumat yang dipaparkan jelas







Maklumat ringkas, padat dan tepat







Saiz bersesuaian







Membantu kefahaman


Penggunaan



Meningkatkan kemahiran


berfungsi




Memudahkan pengajaran dan



pembelajaran



Menjelaskan fakta











Senarai Semak Komponen Kemahiran Peneguhan





Komponen Kemahiran Peneguhan
Catatan

Lisan -

Menggunakan sebutan : baik / jelas /



ya / betul / bagus / jawapan bagus


Positif






Guru menggulung jawapan murid







Gerak

Senyum, mengangguk kepala,


Isyarat -

menepuk tangan, mengangkat jari


Positif






Mendampingi murid


Dampingan





Berdiri di sebelah murid













Duduk di sisi murid







Sentuhan

Sentuhan mengikut adat :



menyentuh kepala, bahu dan




bahagian belakang badan murid







Lisan -

Menggunakan sebutan : Tidak elok /



bukan / salah / tidak / Kurang


Negatif

lengkap









Menyindir







Gerak

Menggeleng-gelengkan kepala






Isyarat -








Negatif

Menunjukkan muka marah









Menggoyangkan tangan














Senarai Semak Komponen Kemahiran Penutup







Komponen Kemahiran Penutup
Catatan

Kognitif

Membuat rumusan







Mengulang isi penting


Berkait








Aktiviti penilaian













Aktiviti susulan









Aktiviti pengukuhan







Sosial

Menimbulkan perasaan










Berkait

Memberi peneguhan







Perasaan ingin tahu













Motivasi









Mengaitkan pelajaran akan datang











No comments:

Post a Comment

Putih-putih Melati , Merah-merah delima ,
Bila hati bertemu hati , Segala ilmu dikongsi bersama (MohamadHafiz,2013)