PERANAN
GURU DALAM MELAKSANAKAN KSSR DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DIDALAM KELAS.
Guru
merupakan orang tengah dalam menyampaikan dan menjayakan kurikulum standard
sekolah rendah(KSSR) kepada murid. Guru juga perlu tahu
dan mahir tentang setiap elemen yang ingin disampaikan tentang KSSR bagi
melahirkan insan yang seimbang. Sesungguhnya guru adalah penyampai dan pengajar
kepada murid untuk mereka mempelajari setiap ilmu bagi memudahkan serta
meningkat taraf kehidupan diri,bangsa dan Negara disamping menyatakan pada
dunia bahawa KSSR ini mampu menjadikan insan itu berguna didunia dan diakhirat.
Seterusnya,guru
hendaklah menerapkan keterampilan diri dalam kalangan murid dalam pengajaran
dan pembelajaran dengan menyediakan aktiviti yang sesuai untuk mereka. Buku
pengurusan gerak kerja kokurikulum,2004, Ab. Alim Abdul Rahim menyatakan bahawa
aktiviti kokurikulum lebih menekan nilai bakat,peranan,kepimpinan,sosial dan
sebagainya. Oleh itu,guru hendaklah mempelbagaikan cara mengajar seperti memperbanyakkan
aktiviti kokurikulum seperti kawad kaki,perkhemahan,sukaneka dan sebagainya
bagi menghilangkan kebosanan pada diri murid.
Guru
juga hendaklah berliterasi komputer dan cekap teknologi bagi menjadikan proses
pengajaran dan pembelajaran bertambah menarik dengan menyediakan permainan
melalui komputer dan ditayangkan didalam kelas agar pelajar dapat membuka minda
dan lebih minat apabila mempelajari subjek tersebut. Guru juga perlu
menyediakan beberapa rakaman video dalam menyampaikan sesuatu ilmu seperti
video tentang ilmu sains kepada pelajar agar dapat menyampaikan topik itu
dengan lebih mudah difahami oleh mereka.
Tambahan
pula,guru perlu mengadakan aktiviti bagi menerapkan elemen kemanusiaan didalam
diri pelajar. Contohnya guru mengadakan lawatan sambil belajar ke muzium
ataupun tempat yang bersejarah untuk mengajar murid-murid tentang asal-usul
mereka agar mereka tidak lupa dan tidak menpersia-siakan perjuangan nenek
moyang mereka pada waktu dahulu. Guru juga boleh melakukan aktiviti keluar dari
kelas seperti berjalan disekeliling padang bagi merehatkan minda murid yang
asyik terperap didalam kelas dan mengajar mereka melihat dan menghargai kehidupan
disekeliling mereka.
Elemen
fizikal dan estetika ini perlu diterapkan kepada murid oleh guru dengan guru
berperanan melakukan sesuatu aktiviti yang mampu mengcungkil bakat mereka.
Sebelum itu,guru hendaklah membuat perancangan untuk melakukan aktiviti pada
waktu mengajar. Contohnya guru menyarankan murid-murid untuk melukis apa yang
tersirat didalam pemikiran mereka pada waktu itu dan ini akan membuatkan setiap
guru memahami dan mengenalpasti bakat yang ada pada muridnya. Sesungguhnya
aktiviti itu mampu memupuk daya imaginasi,kreativiti serta bakat yang ada pada
setia pelajar. Guru juga perlulah menekankan subjek pendidikan jasmani
kesihatan kepada murid dengan menyediakan carta pemakanan dan menyampaikan
tentang kesan tidak menjaga kesihatan agar murid cuba untuk menjauhkan diri
daripada terlibat dalam aktiviti kurang sihat seperti merokok dan sebagainya
selaras dengan matlamat Malaysia untuk melahirkan rakyat yang sihat fizikal dan
mental.
Peranan
guru dalam elemen kerohanian,sikap dan nilai dalam subjek pendidikan islam
perlulah dipelbagai contohnya mengajar murid tentang rukun iman dan islam serta
melakukan ujian amali dan lisan serta aktiviti didalam kelas seperti teka-teki
tentang rukun iman dan islam agar murid lebih peka kepada agama dan tidak memandang
rendah. Guru juga boleh melakukan aktiviti luar seperti mengutip sampah
disekeliling kelas sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran untuk
memupuk nilai positif dikalangan murid agar lebih peka kepada kebersihan
sekeliling. Sesungguhnya pepatah islam ada mengatakan,”kebersihan itu separuh
daripada iman”. Tambahan pula,guru perlu mengajar tentang adab sopan kepada
murid agar mereka menghormati diantara satu dengan yang lain.
Akhir
sekali,peranan guru dalam menyampaikan elemen komunikasi dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Guru hendaklah berkomunikasi dengan baik didalam
kelas agar mudah difahami oleh setiap pelajar. Hal ini akan lebih mendekatkan
hubungan diantara guru dan murid serta memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung tanpa ada masalah. Oleh itu, guru hendaklah mahir
memahami situasi kelas seperti sekiranya kelas pada masa itu ialah kelas bahasa
Malaysia dan terdapat pelajar selain bangsa melayu,guru hendaklah
mempelbagaikan cara penyampaiaan agar semua murid didalam kelas tersebut dapat
dan memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru. Guru juga boleh melakukan
aktiviti berkumpulan dengan mencampurkan pelbagai bangsa didalam satu kumpulan
dan melatih mereka berkomunikasi dan memahami diantara satu sama lain.
Konklusinya,guru
haruslah mempelbagaikan cara mengajar didalam proses pengajaran dan pelajaran
didalam kelas agar murid dapat segala ilmu yang ingin disampaikan. Sesungguhnya
guru merupakan ajen penyampai maklumat kepada pelajar. Didalam buku pendidik dan
pendidikan,1984,Atan Long,menyatakan masyarakat moden mempunyai golongan
ahli-ahli yang ditugaskan menjadi guru bagi mendidik generasi muda supaya
menjadi ahli masyarakat dan rakyat yang berguna mengikut aspirasi Negara
berkenaan. Oleh itu, guru haruslah bijak dalam penyampaian didalam kelas kepada
murid agar dapat merealisasikan kurikulum standard sekolah rendah (KSSR) dengan
jayanya mengikut hasrat dan kehendak kementerian pelajaran Malaysia dan
kerajaan.
No comments:
Post a Comment