Laporan What You Don't Know Can Hurt You By John
Mccullum
John merupakan seorang guru pelatih di sebuah sekolah rendah.John sering
menghadapi masalah untuk mengawal kelas gred 8 yang mempunyai 15 orang
murid.Ianya terdiri daripada 7 orang murid pandai manakala yang lemah seramai 8
orang. Seterusnya 5 orang yang lemah itu suka bercakap,ketawa dan suka
mendominasikan kelas ketika John mengajar.
Pada suatu hari,John merancang untuk menjalankan kelas tersebut dengan
mengadakan kuiz kerana guru penyelianya tidak hadir. John berasa bebas untuk
menjalankan kelas tersebut mengikut pendekatan yang berlainan berbanding dengan
pendekatan yang selalu digunakan oleh penyelia iaitu dengan hanya memberi
tugasan individu untuk disiapkan dan kurang aktiviti kumpulan. Bagi John,
adalah sangat penting menggunakan pelbagai pendekatan dalam pengajaran.
John telah gagal mengawal aktiviti berkumpulan di dalam kelas kerana
telah tercetus satu pergaduhan di antara Chris dan Richard.Richard terus
mencetuskan masalah tingkah laku di dalam kelas.Seterusnya tercetus pula
masalah di antara John dan Richard kerana John bersikap tidak profesional dalam
menyelesaikan masalah tersebut kerana hanya menyalahkan Richard sahaja dan
telah melepaskan Chris kerana dia adalah murid yang bijak.John juga bertindak
nekad ingin menghukum Richard apabila murid tersebut bersikap kurang ajar
kepadanya.Richard telah memberontak di atas tindakan John yang kurang adil
terhadapnya.
Apa yang jelas sekarang , semua masalah tercetus apabila John melaksanakan
pendekatannya sendiri semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku.
Sesungguhnya, John adalah seorang guru yang tidak efektif serta kekurangan
pengetahuan, kemahiran dan kecekapan dalam mengajar.Dia juga gagal dalam
menguruskan bilik darjah dan gagal dalam membina keceriaan, interaksi dan
penglibatan murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
Sesungguhnya terdapat beberapa model yang telah dikenalpasti.Diantaranya
ialah Model Akibat Logikal oleh Dreikurs iaitu menekankan kepentingan guru dalam
memberikan kepercayaan dan tanggungjawab kepada murid-murid untuk bersama-sama
menjaga disiplin dalam bilik darjah.Selain itu, guru perlu mengenalpasti punca
masalah tingkah laku yang berlaku serta Murid perlu dibimbing untuk memahami
peraturan disiplin dalam bilik darjah.
Seterusnya , Model Pengurusan Kelompok oleh kounin mengenai Pengurusan
tingkah laku dalam bilik darjah berkaitan dengan kebolehan guru untuk mengawasi
kesemua perkara yang berlaku di dalam bilik darjahnya pada setiap masa dan cara
untuk menangani masalah sebelum menjadi masalah disiplin. Ianya dapat dilihat
apabila John segera meleraikan pergaduhan di antara Richard dan Chris sebelum
menjadi bertambah serius.
Seterusnya ialah Model Disiplin Asertif
oleh Canter. Ianya berasaskan peneguhan terhadap tingkah laku yang
diingini dan penerimaan murid terhadap akibat daripada tingkah laku yang
ditunjukkan. Murid akan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh guru yang telah
memberikan peneguhan positif tetapi jika sebaliknya murid melanggar peraturan
itu,guru perlu mengenakan peneguhan negatif yang berstruktur. Contohnya ialah
John mengenakan peneguhan negatif terhadap Richard iaitu tetap akan mengenakan
kelas tahanan terhadap Richard seandainya dia masih melakukan masalah tingkah
laku tersebut.
Model seterusnya ialah model Modifikasi Tingkah Laku daripada Bf Skinner
yang menggunakan prinsip peneguhan yang menggunakan elemen luaran untuk
meningkatkan tingkah laku yang diingini. Elemen luaran ini berupa peneguhan
yang menjadi rangsangan untuk meningkatkan tingkah laku yang
dikehendaki.Contohnya apabila Richard dikenakan hukuman kelas tahanan di atas
tingkah lakunya yang kurang ajar dan tidak mendengar kata.
Oleh itu , terdapat beberapa jalan penyelesaian diatas kes yang telah
berlaku. Menurut Krulik dan Rudnick (1989), penyelesaian masalah adalah
merupakan satu proses yang kompleks dan sukar dipelajari. Ianya mengandungi
satu siri tugasan dan proses pemikiran yang berkait rapat untuk membentuk satu
set corak pemikiran heuristik. Secara umumnya, seorang guru perlu memahami
muridnya yang ada di dalam kelas.Guru juga perlu menghadiri kelas pengurusan
emosi dan perlu memastikan setiap muridnya tidak berpuak-puak.Apa yang penting
sekali ialah guru tidak boleh bersikap pilih kasih dan perlu adil kepada muridnya.
Bagi menjadikan John seorang guru yang efektif , dia perlu dihantar
menghadiri kursus untuk memantapkan lagi ilmu keguruan. John juga perlu
diberikan guru pembimbing yang banyak pengalaman dalam mengajar.John juga perlu
memastikan pendekatan pengajaran yang bersesuaian dengan ciri-ciri murid di
dalam kelas.
Secara logiknya dalam menyelesaikan masalah ini ialah Sepatutnya John
bertanyakan kepada guru kelas bagi mengetahui tentang latar belakang setiap
murid yang terdapat di dalam kelas itu sebelum mula mengajar kelas
tersebut. Ini sedikit sebanyak dapat
memudahkan lagi proses penyampaian pengajaran John apabila dia sudah sedia
maklum akan masalah bakal murid yang diajarnya. Rancangan Pengajaran Harian juga
boleh diubahsuai mengikut keperluan dan juga kemampuan muridnya setelah disemak
oleh guru pembimbing.
Konklusinya, seorang pendidik
perlu progresif dan saintifik dalam setiap perkara yang berlaku. Guru
juga harus memajukan dan memperkayakan diri dengan menambah ilmu melalui
pembacaan, menghadiri kursus dan melanjutkan pelajaran serta jangan mudah
terpengaruh dengan emosi apabila melibatkan murid.Sesungguhnya Orang yang hidup
harus bersikap berani menghadapi risiko.Salah satu jenis risiko adalah
menghadapi masalah dalam kehidupan dan pekerjaan.Masalah boleh mematangkan
seseorang apabila dihadapi dengan tabah. Contoh yang amat jelas apabila dilihat
akan Kejayaan Nabi Muhammad dalam menyebarkan kebenaran Islam sehingga orang yang digambarkan sebagai orang yang amat ganas semasa zaman jahiliyyah
seperti Omar Al-Khattab dan Khalid Al-Walid dapat ditewaskan apabila mereka
memilih Islam. Ini adalah kerana semangat juang Nabi Muhammad yang tidak pernah
luntur, akhlaknya yang jujur, istiqamah dalam dakwahnya, disiplin dalam
kerjanya dan pelaksanaan prinsip berjemaah yang baik.
No comments:
Post a Comment